onsdag, september 28, 2011

Voksenmanualen


Innimellom har jeg delt fabuleringer rundt dette med å bli eldre. Idag, i forbindelse med at jeg ryddet stua med et lite hjertesukk, vandret tankene mine igjen til dette med voksenlivet...

Jeg føler jeg rydder og rydder, men jeg kommer aldri i mål!

Det vil si, jeg har jo valgt å overse en del av hverdagsrotet, men for å holde det pent her krever det virkelig oppfølging. Leker her, smuler der, klær på gulvet, skokaos i gangen, for ikke å glemme papirfjellet på kjøkkenbenken! Har andre det slik, eller er det bare vi? Jeg konkluderte med at det umulig bare kan være jeg som føler jeg lever i en ryddekarusell (selv om jeg stadig hopper av) - men hvorfor hørte jeg aldri noe om dette da jeg var yngre?

Det hadde i grunnen ikke vært så dumt å få ting svart på hvitt i en slags "voksenmanual": Jo mer etablert du blir, jo mer hverdagsrot blir det. Du kan bare belage deg på å bruke masse tid på vedlikeholdsrydding!

Dette er jo logisk nok, men jeg hadde aldri gjettet at det skulle være SÅ mye å holde styr på etter at jeg fikk barn. For å utdype litt: En stor del av hverdagslivet handler om opprydding og vedlikehold, systematisering, klesmerking, smulefjerning og støvsuging, utallige klesvask-omganger, enda mer utallige bretteprosesser, betaling av regninger, diverse viktigtelefoner, kildesortering, arkivering av kvitteringer, sortering av klær som har blitt for små, bortpakking av babyutstyr man ikke trenger lengre, et raid i kjelleren i ny og ne... Og nei, vi stryker knapt klær, mopper bare når vi må, og tar stadig hybelkaniner på fersken. Jeg føler ikke innsatsen står til resultatet, for å si det sånn. Jeg hadde rett og slett aldri gjettet at vi kom til å bruke så mye tid på rydding og nødvendige ærend!

Jeg vet vel ikke akkurat om en helside i den fiktive Voksenmanualen, hadde utgjort den store forskjellen. Kanskje er det greit med alt man ikke vet på forhånd? Men - tanken på en fiffig voksenmanual satte seg likevel fast i hjernebarken. Det er i grunnen mye man kunne tatt med i en slik en! For jammen var det mye jeg ikke visste da jeg var ung og ikke-akkurat-dum, men i hvertfall uerfaren, uvitende og naiv.

Skulle jeg bidratt med noen punkter i Voksenmanualen, kunne jeg for eksempel tatt med (og her vandrer jeg galant fra hverdagsrot til mer dyptpløyende ting):

♥ Når du blir voksen, må du lære å stole på deg selv. Mennesker skuffer, selv de du er mest glad i; ikke bli overrasket. Senk heller forventningene. Slik frigjør du MASSE energi til å nyte livet! Summa summarum: Ikke fall i surpomp-fella!

♥ Når du passerer 20, ikke bli overrasket dersom du etterhvert opplever en livskrise. Plutselig kan det være at ting ikke henger slik sammen som du trodde. Muligens er ikke livet så sorthvitt som du tenkte. Kanskje må du gjennom dype daler og høye fjell for å finne deg selv. Men don't you worry! Tar du de indre prosessene på alvor og har venner og familie rundt deg, vil du komme styrket ut av det.

♥ Som voksen kommer du til å trenge indre styrke. Det VIL fra tid til annen blåse friskt rundt deg. Det kan handle om endringer i relasjoner, forhold som tar slutt, overganger i forbindelse med flytting eller ny jobb, kriser av ulike slag. Dette er helt vanlig og en del av livet. Nei, det er ikke deg det er noe feil med. Jobb med deg selv, og forbedre det du kan, men bygg selvtilliten din så du står støtt i stormen.

♥ Den rette er gjerne nesten alt du har drømt om - og HELT annerledes!

Jeg kunne fortsatt i det vide og det brede. Punktene mine hadde ikke akkurat så mye med ryddekarusellen å gjøre, men det er utrolig hva noen smuler og hybelkaniner kan utløse av tankeskred, gitt.

Nå lurer jeg på hvilke punkter DU ville slengt med i Voksenmanualen! Kanskje noen tenåringer forviller seg inn her og ser lyset? Det kan være dype ting, lærdom av mer humoristisk art, hverdagslivssaker eller simple filleting.

Jeg lytter...




For å lese flere av mine fabuleringer rundt det å bli voksen, trykk HER. Tror det finnes seksten innlegg innenfor temaet. Innlegget "Lite visste jeg... "(HER) oppsummerer en hel del.

24 kommentarer:

Camulen sa...

Fine og nyttige punkter det der. Jeg ville også gjerne hatt med noe sånt som at:
- du trenger ikke fullt penservise og sølvbestikk til 12 selv om du er blitt voksen, du kan samle over flere år, det går helt fint!

og
- ikke fortvil om du føler deg liten i vanskelige og/eller voksenlige situasjoner, det er helt vanlig og antagelig er det flere enn deg som har det slik!

P.S. Jeg har sendt deg noen mailer på den adressen jeg har brukt til deg tidligere. Ble plutselig i tvil om du bruker den lenger, siden det står en annen på siden din...

Amelie78 sa...

Camulen:
Supre innspill! Takk :) Mailadressen du har, er min personlige med fullt navn. Den har du nok i adresseboken din fra tidligere korrespondanse, og mailene HAR kommet frem! Tusen takk - er ekstremt på etterskudd med å besvare mail. Har villet ordne med de 130 (!) takkekortene etter begravelsen først. Men kjempetakknemlig for oppmuntring og varmende ord. Kjempefin, den salmen du skrev i mailen.

Til opplysning til deg og evt andre: Mailadressen som står her, er knyttet opp mot bloggen, men du har altså hatt den andre fra før av :)

Håper alt står bra til over there!

Klem i natten

Camulen sa...

:o) Du må absolutt ikke stresse med å svare på mailene! Håpet bare at de hadde kommet frem!

Sov godt, men det gjør du forhåpentligvis allerede...

Klem

Marianne sa...

Åh, nå reddet du dagen min!

Akkurat i det jeg var i ferd med å rive av meg alt håret i fortvilelse over at hjemmet mitt ALDRI kommer til å bli tvers igjennom ryddig, rent og like elegant som det virker som alle andre har det, leser jeg dette.

Og puuh, så godt å høre at andre rydder like mye, uten at resultatene står til innsatsen.

Er forøvrig også helt enig i de andre punktene som burde vært med i Voksenmanualen:)

Micha sa...

Kjenner meg ABSOLUTT (!!!!!!!!) igjen i den ryddekarusellen! Jo før man lærer opp resten av familien til å hjelpe seg, jo bedre. (Selv om de ser ut til å glemme det like fort som de lærte det...:-( Jeg går jevnlig igjennom perioder hvor jeg har helt noia for alle TING som finnes i huset, som tar plass, flyter ut over, samler støv og ser ut til å flytte på seg hele tiden. (I de tilfellene kjenner jeg nesten lengsel etter sånn asketisk liv.) Så rydder jeg, da. Raider skuffer, skap, lekekasser, bokhyller og sender ting til loppis osv. Men jeg førbløffes stadig over hvor raskt det virker til å være like kaotisk igjen.... OHMYGOODNESS!!

Noen ting jeg kunne ønske jeg hadde visst på forhånd:

- Å føde uten smertestillende er IKKE bare som sterke mensenplager. (De som sier det, har enten tilnærma smertefrie fødsler, eller EKSTREME menssmerter!!)

-Jeg holdt på å gå i gulvet av sjokk, da jeg for første gang, kun uker før første fødsel, fikk høre at jeg måtte regne med å ha blødninger i 4-6 uker etter fødselen. Hvorfor fortalte ingen det før??

- Å tatovere seg på korsryggen er IKKE bare som å få vepsestikk. Det gjør helt ubeskrivelig vondt, og føles som om noen klipper i huden din, med glødende sakser fra start til finish.

-Ekteskapet er godt og vakkert, men kan også være smertefullt i perioder. Livet er fullt av hverdager og muligheter til å gli fra hverandre. Man må jobbe hardt for å få det til å vare, og for å bevare gode følelser for hverandre. Vær forberedt på smerte, konflikter og tårer, men søk hele tiden å snakke om ting og bevare enhet og nærhet. Ekteskapet lider ved mangel på kommunikasjon og nærhet. (sjelelig så vel som fysisk)

- Lykke er ikke noe som oppnås ved at alle drømmene dine går i oppfyllelse, eller en tilstand du kan komme til å erfare "der fremme" et sted. Lykke kan erfares de aller fleste dager, ved å fokusere på det som er godt her og nå. Øv deg i å se etter det gode. Alle dager.

- Gi ros til alle som fortjener det, vær hyggelig mot folk, og behandle alle med respekt. Ikke vær gjerrig med godorda. Du blir gladere selv, og verden blir littegrann bedre!

Jeg kunne visst også holdt på i det evinnelige;-) Klem.

Helene sa...

da vil jeg tillegge...
at man faktisk ikke trenger sølvtøy i det hele tatt... og jo mer man kan klare seg uten jo mer tid frigjør man (tid er penger og penger er tid) tiden med familien er den aller mest verdifulle!!!!
Ingen er uerstattlige på jobb, men det er man hjemme....

Anonym sa...

En klok sa en gang "Å rydde mens man har barn er som å måke mens det snør"...
Måtte bare... ;-)

Siri sa...

Tror du tar den ryddingen helt på kornet, der ja. Dessverre... Tror de ferreste evner å forestille seg alt som påvirkes og berøres når man ikke henger med på den karusellen.

Uten at det er stoff for voksenmanualen, og i en sårbar tid, våger jeg likevel si at det i allefall ikke er lurt å falle for velmente, men korttenkte råd som; nå må du bare ta tid til deg — rotet går ikke sin vei. Nei, det skal være sikkert at det ikke gjør! Det sender derimot ut kunngjøring på Facebook og alle gater og torg om at her er det PARTY. En orgie - med stor og hyppig formering. Det fullstendige anarki.

Så selvom det er liten trøst, så er den jevne og trutte karussellen eneste vei å gå (spesielt med barn i huset).

Camilla Jørgine sa...

AMEN til ryddekarusellen! I går var leiligheten ryddigare enn på lenge då nokon skulle innom og sjå på den. Seinare på dagen sa mannen: "Tror du vi klarer å holde det ryddig slik til mamma kommer på fredag? Det er jo faktisk snakk om FLERE dager! (altså 2!)". Eg skjønar ikkje heilt at ein skulle ha tid til å rote, når det oppleves som tida blir brukt til rydding...

Og vaksenmanualen hadde vore god å ha.
eit brennaktuelt "tips" fra mi side:
- billeg er dessverre, og faktisk ikkje, alltid best. Kjøper du eit monster av ein sofa når du er student og bur i kollektiv med store og høgt-under-taket-rom, kan det vere fare for at sofaen faktisk skal følgje med deg inn i ekteskapet og inn i ein mindre anti-høgt-under-taket-leilighet!

Ønskjer deg ein god dag, og håpar sola skin og varmar på deg og gutta dine!

frk. Ingrid sa...

Herlig skrevet og helt riktig på mange punkter.
Det hadde vært kjekkt med en slik manual!

Kanskje du skulle ta pennen fatt, med din kreative snert og livsvisdom?
Du piffet opp min dag, og det er herlig at ikke alle har støv på hjernen =)

Ellen sa...

Haha, her var det mange bra innspill! Jeg kjenner meg så utrooolig godt igjen. Det er en evig ryddekarusell, jeg snakket faktisk om akkurat dette temaet i formiddag, sammen med en venninne når vi gikk på tur. Jeg sa noe sånn som at jeg føler at jeg rydder HELE tiden, men at det likevel aldri blir helt bra ;) ENeste tiden på døgnet hvor stua og kjøkkenet ser bra ut er kanskje når begge barna har lagt seg. Kanskje.
Det er mange ting som kunne fått plass i voksenmanualen, syntes de vesentligste er nevnt. Det stilles store krav og en oppdager det ikke helt før en faktisk er midt oppe i det.
Gleder meg til å se om det kommer flere innspill her ;)
Ha en fin torsdag!! Klem fra Ellen

Anonym sa...

Ja, andre har det også sånn, at hjemmet aldri holder seg ryddig mer enn ti minutter.

En annen variant av at å rydde med barn er som å måke mens det snør, kom fra en svensk venninne: å rydde når barna er våkne, er som å pusse tenner mens man spiser snop.
hvis man alltid skal ha det skinnende hjemme, går man vel strengt tatt glipp av en god del moro? Samtidig er det ikke sånn at det bli færre smuler om man venter med å feie, og en fordel med å få det raskt unna, er at grøtrestene på bordet ikke rekker å bli til stein.

Til voksenmanualen: (inspirert av deg, Amelie!):
Gjennom livet opplever de fleste triste og kanskje til og med grusomme ting. Slikt fordeles ikke utfra rettferdighet, og livet er urettferdig. Man kan enten bli værende ved alt som ikke ble, og bli bitter. Eller man kan gå videre og forhåpentligvis få et godt liv. Det er et valg, selv om det for noen kommer mer naturlig enn for andre. Det burde stå i voksenmanualen.

Og, en ting til: hvis man er litt misfornøyd med kjæresten sin og har lyst på en ny, så er det ikke sånn at man får en lik mann, korrigert for de egenskapene man ikke er så begeistret for. Man får en helt ny en, med andre gode og dårlige sider. (Nå er jeg ganske så fornøyd med mannen min, men syntes dette var godt sagt av en venninne en gang).

Krusedull sa...

Hehe, nå måtte jeg humre litt. Befriende å høre at andre også har det sånn. Og du setter, som alltid, i gang kjærkommen refleksjon!! Jeg blir ofte selv litt uvel av å sitte på ryddekarusellen.

Den voksenmanualen skulle jeg likt å satt tennene i!
I farta kom jeg på et bidrag, et punkt jeg selv har vendt tilbake til flere ganger helt siden tenårene sikkert (eller t.o.m før det?), men som godt kunne vært i manualen synes jeg.

Punktet mitt er inspirert av dette sitatet av Theodore Roosevelt:

"COMPARISON IS THE THIEF OF JOY"

- og jeg hadde så mye å si om det at det ble et eget innlegg om det. Til ære for DEG kjære Amélie! Hvis det er en ære med det innlegget da..... ; )

Marit i Trøndelag sa...

Hei du!
Dette var et treffende tema... Det er nok mange som kjenner seg igjen i hverdagsfloka! Jeg har opplevd berikelsen som også tenåringer fører med... Og det burdte finnes en måte å forberede verdensmestere i tenårene at et sted i fremtiden finnes et liv de ikke aner dimensjonene av! Det kommer en tid hvor:

- Du skulle hatt like mange armer som en blekksprut...

- Du sovner ikke om kvelden, du besvimer...

- Den eneste måten å få tenåringene ned med skittentøyet er via veggen på facebook: "Kan vennligst alle som tilhører Bjørnestien 5 pelle seg ned med skittentøyet, ellers må de vaske klær selv"

- Når Jula reklamerer med støvsugerrobot innser du at du er en rydderobot...

- Du vurderer å skrive en tenårings-fremmedordbok for det dukker opp nye uttrykk:
"Seff, muttern" = Selvfølgelig mamma, og "Jepsi, pepsi" = Javel

- Du føler deg gammel i en alder av 35 når tenåringen forklarer en ny lærer som ikke er i nærheten av så gammel som deg...

- Du faktisk fungerer som minibank

- Gulvet er en fin garderobe, sofaen en godteriskål

- Tenåringene er våkne om natten og i koma om dagen

- Når det faktisk er mulig å lage middag, spise middag, barna gjør lekser mens du steker vafler som skal være med på to fotballkamper før du selv skal på nattevakt - og opplever den roligste tiden på dagen mens du jobber om natten...


Ja, det skulle vel dekke noen av områdene....

Men tross alt; been there - done that. Vi ville jo ikke vært dette foruten!

Jeg følger i spenning om flere har ut-av-seg-sjæl-opplevelser om dette temaet...


Klem fra Marit.

Elisabeth sa...

Åh, dette er midt i blinken for meg! Super lesning! :D Jeg er 21 og tenker såå mye på hvordan jeg bør forberede meg på fremtiden. Jeg har lyst til å spørre alle voksne hva de kan gi meg av tips i livet, men det er sannelig ikke alle som har tenkt bevisst rundt levd liv. Og de føler seg bare gamle når jeg spør...

Jeg må lese flere av innleggene dine om temaet!

Takk for at du blogger!

Amelie78 sa...

Åh, takk alle - for alle morsomme og fine innspill! Utrolig moro å lese det dere skriver. Og Krusedull - morsomt at du lot deg inspirere til et eget innlegg! Mange bra tanker der :)

Jeg mottar med glede enda flere punkter til den fiktive Voksenmanualen!

Am.

Linda sa...

Du er ikke alene om dette, nei!

Kjenner meg også igjen i de andre innleggene over her. Må le når jeg leser de! Er enig med hun som skrev: Du sovner ikke om kvelden, du besvimer!

Noen bidrag fra meg også:
-Du trenger ikke sølvbestikk i det hele tatt, rustfritt stål fungerer utmerket!
-Du skjønner at du er gammel når seksåringen spør om du levde samtidig med dinosaurene.
-Hybelkaniner er ikke farlige.
-Du må være forberedt på å få alt for lite søvn. Å "døgne" er ikke like frivillig som i russetiden.
-Ha selvtillit til å gjøre ting på din egen måte, svigermor blir aldri fornøyd likevel.
-Ha selvtillit til å stå for dine egne meninger, ellers bukker du under.
-Livskriser og problemer kommer til alle og det nytter ikke å gå utenom.

Klem Vestlandsmaur

heidi sa...

Åhhh, for et fantastisk innlegg!!! Det reddet min dag og!!! Deilig å kjenne seg igjen. Og tenk at det ikke bare er meg som har kjøkkenbenken full av papirer :)
Med to små, føler jeg og at jeg rydder og rydder og aldri kommer til målet. For å ikke snakke om alt det jeg aldri får begynt på: Male skatollet, rydde vaskerommet skikkelig, rydde i boden, med mer...Ja, ja!!!
Mitt bidrag til voksenmaualen må bli.
-ikke lat som du fikser alt alltid, det skremmer de som ikke gjør det, og det er de fleste!!!
-vær like snill mot deg selv som du er mot andre
-kjøp noe veldig fint og gjerne dyrt til deg selv en gang innimellom

Alice i eventyrland sa...

Hærlig lesing, og mange kloke ord både i inlegge og komentarane. Sjølv har eg nokre små tankar som kansje kunne passa inn i den fiktive manualen.Dette skriv eg litt om på bloggen min også.

- Du vil alltid vende til bake til å føle deg ensom, og alle er innerst inne ensome. Men ein kan finne nokon å dele litt av den ensomheten med.

- I det du velger å få barn, hugs at dei blir store etterkvart og at alle stadia i veien mot å bli vaksen ikkje er like kjekk å ta del i ;)

- Reis og nyt livet! Det er det som skaper minner du kan ta med vidare. Ting kan du altids bytte ut, men ein uopplevd erfaring får du aldri igjen.

- Andre vaksne vil skuffe deg, og du vil oppleve at noken aldri blir vaksne. Då spesielt med tanke på baksnakking, ryggdolking og uansvarlighet.

- Uttrykke "størst av alt er kjærligheten" er heilt sant! Kjærligheten kan overvinne alt!

- Elsk deg sjølv, det er ikkje sikkert andre vil gi deg den kjærligheten du fortena.

Iselin sa...

Jeg kan ikke huske at det var super-rent og super-ryddig hjemme hos oss når jeg var liten. Men det var absolutt rent nok og ryddig nok. Det jeg imidlertid husker er en mamma og en pappa som hadde masse tid til oss ungene!! Kanskje fordi de ikke brukte all sin tid og energi på at hjemmet skulle være like flott som et hotell.

I dag er jeg 25, og tenker å gjøre det litt sånn selv, hvis jeg skulle få barn en dag: Rydde og vaske litt - men ikke for mye - slik at jeg heller får masse tid til mine søte små... :)

Anonym sa...

masse bra punkter! rydde-vaske-brødbit på gulvet og leker overalt-karusellen virker evigvarende... I tillegg vil jeg gjerne tilføye noen ting fra hjemmebane og jobblivet:
- du må på strak arm kunne svare på spørsmål som: hva betyr blodtrykk? hva betyr "å døde" ? hvorfor trenger kroppen blod? hvor var jeg før jeg ikke var hos dere? (alle til en 4-åring).
Du må være forberedt på at selv om du ikke føler deg særlig voksen, så vil menneskene du møter i jobbsammenheng tenke på deg som en form for ekspert som kan gi svar på alt som har med ditt fagområde å gjøre. innimellom må man faktisk bare innrømme at man ikke kan alt.. og glede seg over de gangene man blir spurt om leg på polet:)

Anonym sa...

Jeg vet ikke hvordan jeg havnet på bloggen din, men plutselig var jeg her og leste over den fine artikkelen din.
Opplevde bare her i forrige uke en unødvendig ulykke, og om dagene vandrer jeg i de dype dalene du snakker om. Så med det vil jeg bare takke for de punktene du har skrevet ned, det er virkelig godt og hjelper med tankene :)

Siri sa...

Alice i eventyrland sa: "Uttrykke "størst av alt er kjærligheten" er heilt sant! Kjærligheten kan overvinne alt!"

At det er helt sant er det ingen tvil om, men dette er ikke "et uttrykk", men derimot Guds Ord. Det står i Paulus’ første brev til korinterne 13.13, og er vel det som oppsummerer nettopp hele Gud. ;o)

Sommerfjøsen sa...

Så herlig! Ja hvordan blir det så rotete? Fordi vi har så mange ting som vi ikke trenger? Og likte punktene til Vestlandsmaur;) Svigermor blir aldri fornøyd alikevel! hahahahah Ja, man må bli flinkere til å stå for det man mener og ta egen valg. Men også det kommer med åra!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen