torsdag, mai 06, 2010

Å reise med baby DEL 1: Ryanair og flyerfaringer

Woo-hoo! Her kommer første tipsinnlegg i etterkant av Italiaturen vår med Jesper. Som flere av dere vet, følte jeg meg temmelig grønn på det å reise med baby. Det var spesielt det å fly som fremkalte usikkerhet (Kan jeg ha med vogn? Hva med bilsete? Bør jeg pakke i prampack osv osv), men jeg hadde også konkrete spørsmål i forhold til å feriere med baby i Italia. Du finner mine Tips søkes-innlegg med tilhørende svar fra lesere HER og HER.

Mine egne tipsinnlegg vil basere seg på de erfaringer som vi gjorde. Vi reiste fra Torp/Sandefjord til Pisa. Jeg tar utgangspunkt i konkrete erfaringer med flyselskapet Ryanair og landet Italia, og tipsinnleggene vil i så måte være en skreddersydd liste for de som følger i våre fotspor. Jeg tror likevel en del av rådene vil være nyttige for alle reiseglade foreldre som trenger innnspill i forhold til å reise utenlands med baby.


Dette første innlegget handler om det å fly å baby, fortrinnsvis med Ryanair. (Og hvis du detter inn i denne bloggen basert på desperat googling etter folks erfaringer knyttet til det å reise med baby via Ryanair, ønskes jeg deg SPESIELT velkommen! :-)

Når du reiser med Ryanair, gjelder følgende når du reiser med barn:

- Barn under 2 år har i utgangspunktet ikke egen billett, men det er et barnegebyr på 200 kr pr tur (altså 400 kr tur retur).
- Du kan sjekke inn én barnevogn eller reisetrille gratis.
- Barn under 2 år har ingen egen baggasjekvote.


BAGGASJE:
Dette løser dere enkelt ved å pakke barnets ting i en egen reisebag som en av dere regner som håndbaggasje. Mr Amélie og jeg pleier å sjekke inn én koffert hver i tillegg til håndbaggasjen. Billettene er allikevel så billige, at jeg alltid tar høyde for "kofferttillegget" på 150 kr. (Til opplysning kostet våre billetter rundt 50 kr (!) pr person pr tur. Med barnegebyr, baggasjeavgifter og prioritert boarding, kom flybillettene våre på ca 1500 kr for alle tre. Ikke verst!)

Tilsammen kan man altså ha med en koffert på 15 kg hver, samt 10 kg hver i håndbaggasje. Det går ikke an å se dette under ett ved å si 15 kg x 2 = 30 kg. Her er Ryanair meget rigide. (Man kan alltids putte et par av mammaens sko i pappaens koffert, da. Hehe.)

I kofferten min hadde jeg med egen baggasje, samt et par Jesperting og en pakke bleier. Dette veide ca 13,5 kg. Mr Amélie pakket egen baggasje, samt 1 stk babydyne, middagsglass og babygrøt i sin koffert. Dette veide.ca 14 kg. (Siden vi ikke kom til å ha med bleiene eller all maten hjem igjen, visste vi at vi hadde litt å gå på ift shopping. Håndbaggasjen ville også kunne romme noen kilo.)


Jespers geniale reiseveske på hotellbenken der: En sort og brun Bjørn Borg-veske som er tøff til både mor og far. Størrelsesmessig er den innenfor Ryanairs håndbaggasje-mål. Den passer også akkurat i Simo-handlekurven (!).

Mr Amélie sin håndbaggasje var rett og slett Jespers reiseveske. Der vi hadde alt av Jespers klær, mat til turen, tåteflaske med vann, kosekaninen Sniff, noen ekstra bleier, febertermometer, litt stellesaker, en tynn dunpute og et mykt Katvig-pledd. SE FORØVRIG TIPS TIL PAKKELISTE I NESTE INNLEGG. :)


Dette var helt perfekt! Som noen tipset meg om; dersom innsjekket baggasje skulle forsvinne, ville vi dermed ikke miste babybaggasjen. LURT Å HA DENNE SOM HÅNDBAGGASJE! Jesper brukte både puta si og pleddet på begge flyturene.


Pleddet ble også brukt på kveldene når vi var ute og trillet. Dyna var en kjent og hjemmeluktende ting når han sov i lånt reiseseng på de ulike hotellene.


BILSETE:
Vi valgte å ikke ta med bilsete. Jeg veide mye for og imot, men kom frem til at det ville bli slitsomt å drasse det med seg. Vi kom til å kjøre kollektivt, og det var kun én kort taxitur på noen få kilometer vi trengte å ta; fra hotellet i Pisa til flyplassen kl.04.30. Ut fra nettet, kunne det se ut til at var var mulig å leie bilsete av et taxiselskap tilknyttet flyplassen. I virkeligheten var det veldig vanskelig å få forklart dette til hotelldamen i Pisa som knapt snakket engelsk (Et gjengangerproblem der nede...). Jeg forstod det også slik at det var vanlig å bruke et taxiselskap i sentrum. Hun ringte dit, og de hadde ingen seter å leie ut. Vi kjørte derfor ca 2 km med Jesper på fanget tidlig, tidlig tirsdag morgen. Jeg likte det ikke rent prinsipielt, men jeg hadde fred for det i magen. Det var nesten ingen andre biler på veiene. Her får folk gjøre det som er best for dem. Tror det koster noen hundrelapper å sjekke inn ekstra bilsete med Ryanair.

VOGN:
Vi valgte å ta med vår gode reisetrille. Her anbefaler jeg glatt - etter selv å ha blitt anbefalt denne - å investere i en MACLAREN XT Techno-trille. De koster mye (ca 3500), men innimellom kan du finne noen brukt. Vi fikk kjøpt en lite brukt til 2200 kr, inkl.regntrekk.


Regntrekket er helt genialt; lett å feste, transparent, dekker helt ned, og beskytter både mot regn, vind og sand når det blåser. Vogna veier 6,5 kilo, kan lett slås sammen, har stor og god kalesje med ekstra UV-beskyttende del, sikker fempunktssele og kjempegode hjul. Ryggen kan slås ned til sovestilling.


Merk: Det ER en reisetrille. Reisetriller har små hjul og er litt spinklere og mer "løse i leddet" enn større sportsvogner. Men til reisetrille å være, er den unik i sitt slag! Det har jeg selv erfart, det har to medbloggere som tipset meg erfart, og det kan man lese på barnevognguiden.no. PS! Vi hadde et lite lammeskinn i vogna vår. Superlurt! Mykt + bedre med varmeregulerende ull enn klam, varm nylon inntil en liten barnekropp.


Tipser også om å feste et vognhandlenett på håndtaket (Se bildet under). Her hadde vi bleie lett tilgjengelig, reisehåndbok, ekstra jakke til Jesper osv. I handlekurven under, hadde vi alltid stelleting i en prikkete tøyveske.


(En annen god reisetrille som er noe billigere og som jeg tror de kjører kampanje på om dagen på BarnasHus, heter Silvercross. Et lite parentes-tips der!)


Tilbake til Ryanair og flyerfaringer; vi sjekket inn maclaren-trilla vår med en gang vi ankom flyplassen, og hadde Jesper i babybjørn frem til vi satte oss i flyet. Fungerte kjempefint! Grunnen til at vi valgte å bruke babybjørn og ikke Meitai, er at Jesper er en nyfiken type som elsker å få med seg det som skjer. Sove inntil mor i meitai? Nei,takk! Sitte forovervendt i babybjørn hos pappa og studere mennesker? Oh yeah!

Innsjekkingen av vogna var latterlig enkel, og jeg kan ikke fatte og begripe hva jeg gruet meg til. Slik foregikk det rent konkret på Torp: Vi kjøpte en stor vognpose i plast til 20 kr i forbindelse med visning av pass og innsjekkingspapirer. På forhånd hadde vi beskyttet hjulene litt ekstra med bobleplast og surret litt tape rundt. På Torp stappet vi den i posen og teipet igjen med medbrakt tape-rull (Takk for tips, Ingegerd!) Vi fikk en polett, tok vognpakken med oss til en luke for spesialbaggasje, puttet på poletten og sendte vogna.


Sender man vogn og reiser fra lille Torp, ser jeg ikke vitsen med prampack. Vogner blir sendt som spesialbaggasje og skal behandles pent. Det var ikke en skramme på den, da vi plukket den opp på baggasjebåndet 5 minutter etter at vi steg inn i ankomsthallen i Pisa.


Må bare få sagt det: Å fly fra lille, oversiktlige Torp i Sandefjord til lille, oversiktlige Galileo Galilei i Pisa, må være den mest sjarmerende flyopplevelsen man kan ha her på denne jord. Ikke overfylt av masse mennesker, lettt å finne fram til både innganger, utganger og toglinjer. Herved anbefalt!


Alt rundt flyreisen gikk så på skinner, at det var en sann fryd å reise. Det er storslagent å få nye erfaringer, og ekstra deilig når disse erfaringene er av det gode slaget! HURRA! :-)

Liten kommentar til slutt: Ryanair ER et lavprisselskap. Flysetene kan ikke slås ned i liggestilling, og du får ikke en matbit gratis. De er sykt rigide på regler, og kan være kjipe om ting skulle oppstå. Om du på forhånd vet dette og forholder deg til reglene som gjelder, er de helt supre! For å si det symbolsk: Ikke forvent en BMW når du reiser med en lada, hehe. Bare pass på å ikke få overvekt; det er laaaaaaattterlig dyrt.

Lykke til!


Om dette var nyttig, legg gjerne igjen en kommentar. Kjekt å vite om noen kan hente noen tips ut av dette. Og spør i vei, om du har spørsmål knyttet til det å fly med baby.


5 kommentarer:

mali-mo sa...

Koselig innlegg...ser ut som turen var fin ;)

Kjekt å lese at du falt for den trillen du og, tror jeg var en av dem som tipset om den ;)

God helg!

Nils Gudmund sa...

Takk for tipsene ang. Ryanair, skal fly med dem for første gang til Mallorca i juli fra Rygge og er spent på hvordan det skal gå. De er jo klart billigst, spenningen ligger jo i om man kan komme til å lide samme skjebne som andre som har opplevd ubehageligheter. Jeg tror jo at alt skal gå bra, og etter å ha lest dette er jeg blitt mer sikker på det.

Fruen sa...

Dette var kjmpe nyttig lesing! Tusen takk! Vi har planer om en syden tur i april-mai 2011, da vil lille hjertegullet være 6 1/2 mnd:)
Gleder meg masse allerede!!

Anonym sa...

Takk for tipsene:) skal selv reise med ryanair med en på 7 mnd så var mange ting jeg lurte på som jeg fikk svar på:)

Cecilie Sundfærs malerier sa...

Tusen hjertelig takk for at du skriver om alle tingen jeg tenker på:) Vi skal reise til Pisa om to uker med en 6 mnd liten tulle:) Har ikke bestemt oss om vi skal bo i Pisa eller Luca, så om du har tid og ork så send meg gjerne en mail eller legg inn en kommentar på bloggen min om du har noen anbefalinger:)
Nå skal jeg lese videre om Italia turen deres:)
Klem Cecilie

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Antall besøk på bloggen